lördag 27 februari 2010

Styckning, basset hound & Guinness!

Ja, så var det dags för styckning av den lilla "galten" jag sköt 17/2. Det känns nästan som lite väl länge när det är 10 dagars hängning men temperaturen i garaget har ofta varit nere på bara några plusgrader. Jag tror det blev knappt 50 graddagar istället för rekommenderade 40 men "what the fuck". ;) Det blir ju mörare kött - som om en liten "galt" på 22 kg levandevikt skulle vara seg...


Som ni ser så är det inte någon överviktig liten kille. Skottskadorna var väldigt små då skottet var ett rent lungskott, alltså klarade sig bogarna helt. Jag flådde honom efter halva hängningstiden men eftersom han var så liten lät jag bakklövarna sitta kvar. Lite svårt att komma åt med sågen när han knappt får plats på slaktgalgen.


Här sitter 2 stycken "ganska" intresserade åskådare. Prinsessan Alva-Stina närmast och Prins Olle af Långöra i bakgrunden. Han sitter alltid en bit bort när han är bedrövad och öronen hänger längre ned än vanligt. Stina däremot, hon fäller ut sina öron på bästa elefantmanér.


Till sist kan inte Olle hålla sig längre utan går fram för att nosa lite extra. Fast han äter nästan inte rått kött, är man en riktig prins vill man ha sina måltider tillagade med finess! Stina äter mer än gärna rått vildsvin.

Totalt blev det 2 stekar, 1 kg köttfärs av sidorna och slamsorna, 0,75 kg grytbitar av bogarna och div, 2 små filéer, 2 urbenade karrébogar och ett tiotal huggna små dubbelkotletter av "sadeln".
Inga mängder kött på en sådan liten rackare men den såg inte så liten ut då jag sköt... Inte var han särskilt fet heller men det kan man förstå med den vintern som vi har.

Till middag blev det ugnsstekta kotletter och "hasselbackspotatis" med skal och en fantastiskt god grönpepparsås som var dopad med grädde! Min Miss M är en klippa i köket!


När jag var klar efter flera timmar vid "slaktbänken" i köket så var jag mer än väl värd en pint Guinness.
Det är så hiiimla gott med Guinness!!!
I går var vi på Ica Kvantum och de hade ett oemotståndeligt erbjudande:
2 st fyrpack Guinness för 100 kr och då ingick 2 st pintglas! Köpte jag eller köpte jag?
Det finns risk att det blir ett köp till i veckan om det finns glas kvar. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar