torsdag 11 februari 2010

Tidigt på åten!

Nu var det väl sjutton om jag inte skulle vara "i tid" på åteln och kunna panga på en gris!
Johan har sagt att de ofta är på plats vid 18:30 - 20:00 och då är oftast inte jag på plats...
Jag är på plats och tar lite bilder redan klockan 17!

Så här ser utsikten ut från tornet - "min" åtelplats!
I mitten av bilden - som är klickbar - så är det lite träd och sedan är det 2 "skjutgator". Vildsvinen kommer i 90% av fallen från vänster. Vid den gröna hink på trädet där klockan satt är det lite rött på snön...spåren från min andra gris.
Utsikten från tornet åt vänster...där grisarna kommer!
Vildsvinen kommer jag skjutit har kommit från vänster. De kommer nog från granplanteringen och går "bortom" nyponbuskarna som ligger mitt i bilden. Tvekade lite innan de kom fram på åteln.
Norrut längs åkerkanten.
Hålet i stenmuren som suggan och galtarna gick igenom i förrgår är precis "hitom" rishögen som ligger ute på åkern. Det kan nog vara ca 50 meter dit och precis för långt för mig om det inte är bra ljus... Skulle det komma vildsvin genom hålet så hoppas man ju så klart att de ska komma till åteln och inte springa vidare rakt in i skogen bara.

Innan jag satte mig till rätta i Tornet lade jag ut en hel del mat jag tagit med mig. Själv höll jag till godo med lite granbarr som jag tuggade på för att dölja min andedräkt för känsliga vildsvinstrynen. Det var ganska beskt...men efter ett tag vande jag mig vid smaken och det var inte sååå tokigt...

Vädret var rätt ok; svag nordlig vind och ett par tre minusgrader.

Jag hoppades att jag inte skulle behöva sitta så länge utan att få se något men tyvärr var det just vad som hände... Vet ej hur länge jag satt men det var nog i ca 4 timmar som vanligt. Trots att jag var i tid så varken hörde eller såg jag en endaste gris på hela kvällen.
Trist men sant...

(Skrivet den 9/6 - 2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar