måndag 1 februari 2010

En tyst kväll på åteln

Ja, så var det dags för en dag till i jaktdagboken så här långt i efterhand...
Idag när jag skriver detta är det måndagen 7/6 2010, så exakt hur det var måndagen den 1/2 har jag lite svårt att minnas. Tur att man har SMS och nätet som "påminnare" om vissa saker i alla fall.

Jag började med att skicka SMS till Johan vid 18:30-tiden och fråga om han hade någon pulka och om han skulle upp.
Han undrade om jag ville åka pulka, vilket jag kan förstå, men det var för att frakta upp kompostmaten jag hämtat. Det visade sig att han redan satt uppe i Torn 1 men skulle bara sitta till klockan 19:30. Jag svarade att det var tidigast då jag kunde vara där så han fick sitta ostörd till kl 20:00 då jag kom dundrande med min Saab 900 med hål på avgassystemet.
Jag gick in till Husbonden då jag kom och snackade lite. Zeke blev lika glad som alltid och hoppade skällande omkring som en tok. Han är ju så liten om man jämför med våra stora tunga bassar.

Vad det gällde pulkan lånade jag en av grannens barn lite ofint utan att fråga. De är ju aldrig uppe så sent så de märker inte att jag lånade den. (Jag erkände mitt tilltag senare för att rena mitt samvete, något...)

Vinden var bra, svag nordvästlig, och temperaturen helt OK, bara några få minusgrader.

Jag hörde några skrik från vildsvin en bit bort under kvällen men ingen kom fram till mig. Johan hade haft samma "tur" sa han, bara hört några. Det var annars så tyst i skogen att man nästan satt och höll andan för att inte låta något. Skulle varit fint om man satt och tuppade av pga syrebrist...

Minns ej om jag lade ut maten innan eller efter sittningen men jag tror det var innan. De måste ju ha något att äta då de kommer fram - om de kommer...vilket de inte gjorde i kväll.

Åkte nog hem kring midnatt. Det blir rätt kallt att sitta många timmar i minusgrader även om man som jag har många lager med kläder på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar