måndag 1 mars 2010

Skakar och rister

Kvällens vakande började med att titta på väderprognosen och ut genom fönstret. Det var mörkt och regnet hängde i luften men det var inte det värsta, det var blåsten. Oj, vad det blåste! Positivt var att det var från rätt håll; nordvästligt och frisk till hård vind i byarna. Medelvinden visade sig senare varit ca 10 m/s och temperaturen var kring nollan.

Jag skickade ett SMS till Johan där jag undrade om han skulle upp och sitta i blåsten och om han suttit något i helgen. Han svarade att han inte suttit något men varit uppe och lagt ut mat. Det hade varit mycket spår och från stora grisar. Han hoppades/trodde att det skulle mojna fram åt kvällen.

Strax efter klockan 20 var jag framme och uppe i Tornet. Skickade ett SMS till M och meddelade att färden gått mycket bra och att jag skulle höra av mig då makaronerna jag hade med mig var uppätna. Hade med andra ord en rejäl laddning kompostmat med mig. De brukar gilla pasta "mina" vildsvin. Som lite riktigt komplement hade jag säd och halm från halmpannan i Önnestad som jag hämtat då jag var där på beredskapsutryckning. Halmrivaren skiljer bort "tunga" saker så som själva kornen från halmen så det inte blåses in i pannan.

Skickade även ett SMS till Johan där jag meddelade att all mat han lagt ut var uppäten. Passade på att berömma honom för den suveränt fina vägen han plogat upp till Tornet. Det har varit ganska jobbigt att gå i den djupa snön tidigare. Kan tänka mig att det inte hör till vanligheterna att det nästan är en halvmeter djup snö på åkrarna i Skåne.
Han svarade strax efter att det var pappa - hans alltså :) - som plogat. Sedan önskade han mig lycka till men undrade han om jag inte riskerade att blåsa ned.
Vid 21-tiden svarade jag att jag klarade mig bra i Tornet. Jag har ju varit till sjöss och är van att det skakar och rister, även om jag aldrig skjutit från någon båt. Dessutom var det fritt från mygg och luktade tjära så jag kände mig som "hemma".
Det skulle dock kunna vara lite svårt att få ett bra skott då det faktiskt gungade uppe i Tornet. Jag skulle fått tima in ett skott då jag hörde att det inte skulle komma en vindby. Ja, för det hördes tydligt då det skulle komma en "körare". För innan jag träffades av vinden så kunde jag höra att det började rista, skaka och fara i trädkronorna en bit bort i skogen. Då visste jag att en vindby var på väg.
Jag skrev att jag "skulle fått tima in ett skott" för så klart blev det inte tillfälle för att skjuta. Det skulle inte förvåna mig om det blåste för mycket för att vildsvinen skulle vilja röra på sig. De kan inte höra något när det blåser så hårt. I början trodde jag hela tiden att det skulle komma vildsvin för det knakade och hade sig i skogen. Det visade sig bara vara falska larm... Sedan när jag suttit halva kvällen så tittade månen fram allt mer och det gav upphov till fler falska larm så att säga. Det är väldigt lätt att få för sig saker när hela skogen knakar och det är fullt av skuggor mot snön. Spännande men inget vildsvin.

Att sammanfatta mina djurobservationer går lätt för denna kväll; jag hörde vingslagen från 2 änder och en hund som skällde...inte mycket att hänga i julgranen med andra ord. Jag trodde dock att jag såg vildsvin mer än en gång. De "vildsvinen" var dock inte något annat än mörka "skuggor" från buskar för de rörde sig inte under hela kvällen...

Tyvärr minns jag inte hur länge jag satt för detta är skrivet långt i efterhand. Troligen gav jag upp strax innan midnatt.
Jag har när jag skriver detta semester och det är den sista juni. Vädret är avsevärt trevligare och jag sitter och minns den ruggiga marskvällen. Sitter idag i shorts och t-tröja på altanen och har det skönt. Det enda som jag saknar från mars är att man slipper myggen då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar