måndag 18 januari 2010

Måndagskväll i tornet

Ja, idag var det dags igen. Det blev ju inte något vildsvinsvakande i helgen av olika orsaker; det var kallt, jag hade min premiärgris att ta hand om, julen skulle ut ur huset osv. Många ursäkter men så var det faktiskt.
Bot och bättring var det alltså dags för ikväll. Jag stannade till och pratade med J först. Vi hade inte träffats sedan jag sköt mitt lilla premiärsvin. De hade införskaffat lite krossat vete som han hade lagt ut några gånger och det hade varit uppätet varje gång han kommit nästa gång. Det lovar bra för framtiden! Det hade inte blivit av för honom att sitta och passa något den senaste tiden.
När jag svänger upp till Husbonden så får jag syn på 12 dovhjortar - minst - på den mindre åkern innan "Stora åkern". Tur att det var mörkt och olagligt att skjuta, för annars hade jag grämt mig över att jag skrämt dem då jag kom med bilen. Sedan jag växlat några ord med Husbonden gick jag upp till åteln.
Det var rätt så mkt snö - för att vara i skåne - och även om det var nysnö var det spår lite här och där på åkern. När jag kom fram till tornet gick jag vidare med mat till åtelplatsen. Jag hade bröd, kasserade saker från vår skafferirensning och så en hel del överbliven "kompost", dvs matrester och sådant som blivit över vid matlagning - typ potatisskal. Hällde ut det lite här och där men samtidigt inte längre bort än att åtelbelysningen skulle lysa upp en eventuell käkande gris.
Sedan var det bara att klättra upp på stegen, sopa bort snön från golvet i tornet och sätta sig på plats på snurrstolen och vänta. Klockan var strax efter 22 när jag satte mig till rätta och skickade ett SMS till M att jag var på plats. Vädret ikväll var mulet, någon minusgrad och svag nordvästlig vind.
Jag såg en uggla flaxa förbi på några meters avstånd, hörde räv på håll, något enstaka rådjur som skällde och sedan, javisst, några grymtningar och skrik på långt håll av de kära vildsvinen men ingen som ville komma nära åteln.
Efter 3 kalla timmar gav jag upp. Det var inte så många minusgrader på termometern men det var gråkallt. Idag hade jag inte något fika med mig men skulle för gärna haft det och nästan ännu hellre något att dricka.
Trots att jag kom hem efter midnatt och arbetsdag blev det så väl runda med vovvarna och den efterlängtade fikan. Vilken tid jag somnade kommer jag knappt ihåg men jag tror att det var efter 3...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar