söndag 17 januari 2010

Köttkvarnspremiär!

Idag har det varit styckdag här hemma. Jag har kämpat och kämpat och efter många timmars slit blev jag klar och allt känns som det blev lyckat. Glömde tyvärr ta några bilder på arbetet men det kommer kanske någon gång om jag lyckas skjuta något mer...
När jag då äntligen blivit klar var det dags att inviga den nyinköpta köttkvarnen. Det är en från Claes Ohlsson som gick lös på 899 kr. Den fungerade mkt bra men skam vore det väl annars när det är en ny maskin!

 

Jag hade skurit köttet i mindre bitar och maskinen hade inga som helst problem med att tugga i sig det.


När allt var malet så hade en skål med köttbitar blivit en skål med färs mald på mellangrova skivan. Jag lade det i två påsar på 640 och 700 gram. Frågan är hur det ska användas? Det blir till att läsa lite i receptböckerna och kanske på nätet. Jag köpte i  och för sig Anders Levéns vildsvinskokbok på Ö&B strax innan jul. Inte för att jag hade skjutit något vildsvin då men jag tänkte att det var väl f-n om jag inte skulle skjuta något någongång. Om inte annat kan man köpa vildsvin...


Sedan var det slamsorna som skulle bli hundmat. Det var också en skål med lite mer oaptitliga bitar sett ur ett människoperspektiv. Då körde jag på den grövre hålskivan och det funkade också "kanon". Det blev 5 små påsar till vovvarna som nog räcker till ett 10 - 20 mål mat. Ja, det är alltså långt ifrån allt de får! Vildsvinsfärsen är bara som "topping" så att torrfodret ska smaka lite bättre.

Alltså blev det inte något vildsvinsvakande i helgen. Igår "dansades julen ut" här hemma. Det innebar inte något annat dansande än valsandet med dammsugaren. Inte så upphetsande precis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar