onsdag 19 januari 2011

Styckning - ett tidskrävande "företag" för en amatör...

Ja, ikväll var det dags för styckning av den senaste lilla galtkultingen.
Jag återkommer med info om skjutdagen osv...någon gång...i framtiden...när tid finns...och inspiration.

Jäklar vilken tid det tar att ta hand om ett vildsvin även om den är liten!
Jag är ju i och för sig inte någon man kan beskylla för att vara snabbast i världen heller men ändå. Fast för min del vill jag inte kalla mig långsam och slö utan noggrann! (...och snål...)

Allt som allt tog det faktiskt hela 5 timmar att ta hand om en liten "nassegris" som bara vägde 30 kg levande!
Det rejäla arbetspasset inkluderade dock ALLT.
Jag delade först grisen i 2 halvor och bar in dem från garaget en och en varefter de blev färdigstyckade.
Då jag styckat och renskurit allt - mycket noggrannt, delat blodigt till hundarna från fint till människorna, så var det dags att packa skinkstekar, utskurna ytterfiléer, innefiléer, karréer, utskurna bogbitar. Småbitar, revben och sidor skar jag i  småbitar för att mala till köttfärs.
Det blev 1,5 kg färs av "skräp" till hundarna och 2,5 kg till människoföda.
Jag skar bort ganska mkt runt skotthålen då det var lite förorenat med bly och lite väl mycket slamsigt och blodigt.
När man sedan har packat färsen i 3 påsar vardera så var det "bara" disken kvar. Usch vilket jobb det är med att diska köttkvarn och diverse småsaker, såg osv. Köttfärsen blir ju som "klister" och fastnar på ALLT.
Sedan får man olja in hålskivor, kniv och såg. Det tar sin rundliga tid men är roligt eftersom det blir så gott i slutänden!
Hela tiden hade jag av någon "outgrundlig" anledning lilla Alva-Stina vid min sida. Hon fick smaka ganska mycket och hon älskar verkligen vildsvin, ja, all mat om jag ska vara ärlig. Ett ben fick hon också. Det tyckte hon så klart var mkt gott - det också. Jag har hört att det inte är något problem - ska vara alltså... - att ge även fläskben, bara de är råa! De gnager och käkar på dem lugnt och fint i alla fall. Olle Långöra sov då hon fick det och han höll sig faktiskt sovandes ända tills hon tröttnade på benet. Då vaknade han och fick ta benet utan att han kände att måste stå och skälla först, vilket kan vara mycket tröttsamt ibland.

Jag hade bara en liten paus när jag var klar med styckningen och innan disk och tork. Då tog jag en Carlsberg hof och blev genast lite glad.
När jag var klar fick jag som belöning en kopp te, 2 bullar och ett liiitet glas cognac! Ska ju jobba imorgon men en slaktsup sitter ju aldrig fel!

2 kommentarer:

  1. Håller med dig Crille. Stycka är kul. :)
    Men 5 timmar!?!? Huga. Det var verkligen en bra stund. Vill absolut inte kalla mig något annat än amatör men brukar vara klar på ca 2h. Dock brukar jag inte hålla på och såga ut kotletter och sånt utan kör rena köttbitar. Om det är av intresse gör jag såhär:
    In med hela grisen på köksbänken (om man orkar). Skär loss båda låren. Då jag brukar röka dessa är dem klara direkt. :)
    Skär/klipp /eller såga loss revbenen.
    Skär loss bogarna. Blir ju lite pill här då oftast skottet slagit sönder dessa delar. Brukar faktist låta det mesta av bogarna gå till färs. Kanske några grytbitar också.
    Skär ut filéerna och kotlettraderna.
    Skär ut karrén. Brukar funka att delas i två.
    Done med "grov"styckningen. Under tiden jag skär loss delarna så putsar jag och skär bort sånt som ska slängas och sånt som ska malas. När färsen är mald är det bara att få ner allt i plastpåsar och in i frysen. Disken går på 5 min.
    Under hela denna process är whiskyn obligatorisk. ;)

    SvaraRadera
  2. Ett tips angående diskning av köttkvarnen. Om man efter avslutad malning stoppar i en skorpa eller två så blir det mycket mer lättdiskat, samt att man får en liten extra skvätt köttfärs som annars hade diskats bort...

    SvaraRadera