lördag 20 mars 2010

Vildsvinskebab och spåren av en vulkan

Slakt av min miniminigalt och spåren av en vulkan.

Hur mycket kött blir det av en liten kulting på 16 kg levandevikt?
Ja, jag glömde så klart att väga... typiskt.

Den såg fin ut när man ser den uppifrån.
Jag tog bort lite framför vänster höft pga blodutgutningen.


Här nedan syns ingångshålet. Lite skar jag bort lite runt kulhålet då jag flådde men det är i princip orört.
Lite konstigt tycker jag ändå att det är att baksidan av ena bogen fick lite blodutgutning. I och för sig inte så mkt som storgyltan, men den var väl extrem.

Utången blev dock något mer "vulkaniskt"... Kulan slår sönder rejält men gör sitt jobb och får stopp på grisen och den här föll i skottet.

Jag gjorde köttfärs av "småbitarna", dvs av bogar, sidor, revben, ca 1,5 kg. Det blev 2 bitar fläskkarré som räcker till en middag, kanske något knappt kilo kött. Hundarna får sitt av slamsorna och de dåliga bitarna; ca 1 kg. Av ytterfilén och stekarna gjorde jag småbitar som vi gjorde vildsvinskebab av.
Det receptet kan verkligen rekommenderas, liksom bloggen i övrigt!
Såsen var mycket god och den är nog prefekt även till kött från grillen.
Vi hade förutom sallad och grönt, ost, såser även potatis och "bjarne". Det var oootroligt gott!
Kvällen avrundades med en Guinness innan nattpromenaden med bassarna och sedan även en liten skål vaniljglass med jordgubbssylt - mums!

2 kommentarer:

  1. Kul att du uppskattade såsen! Enkel o göra är den ju oxå. På mindre grisar brukar slaktvikten vara ungefär hälften av levandevikten. Väldigt bra kött på de mindre grisarna! Passar bra o helgrilla! Min erfarenhet är att de alltid ser ut så om man skjuter bogskott med Vulcan kulan. De blir inte mycke att ta reda på bogarna med andra ord, men dom stannar iaf på plats! :)

    /Ola

    http://vildsvinsjakt.blogg.se/

    SvaraRadera