tisdag 16 mars 2010

En liten skabbig galtkulting

I kväll gick det så fort att jag inte ens hann skicka ett "framme" SMS till min kära M!

Alltså har jag inte bilden 100% klar för mig så här långt senare...
Jag tror att det var den här gången som jag bytte batterier i åtellampan efter att jag hällt ut all mat jag hade med mig - som vanligt.
Tiden bör ha varit lite halvsent. Jag skickade nämligen ett SMS till Johan  kl 21:26 efter att jag skjutit och tittat på "galten". Skrev att jag skjutit en pyttepyttegris och att den såg lite konstig ut med en knuta på ena bakbenet.

Nå väl, jag bytte batterier och satte mig till rätta i Tornet.Klockan kan ha varit kring 20:40 tror jag. Jag hann inte mer än sätta mig ned så kom det en flock grisar från vänster bakom buskagen! Herregud så fort det kan gå ibland. Det konstiga var att de tog inte minsta notis om att min doft måste funnits över hela åtelplatsen! Jag stod dessutom där ett tag pga batteribytet. Kan det vara snön som gör att de inte kände min vittring så väl?
Ja, vädret var ett par minusgrader och mycket svag västnordvästlig vind. Den var alltså helt rätt för att de inte skulle upptäcka mig.

Flocken som kom bestod av minst 2 små grisar varav jag sköt den ena, 3-5 stycken i mellanstorlek på ca ca 30 - 50 kg och en eller flera vuxna. Ja, det kan verka som jag har dålig koll på vilka grisar som ingick i flocken men jag höll full koll på att få fritt skottfält på en och jag ville inte uppleva det som var med förra grisen där det var foster i magen. Alltså sköt jag en liten och den föll i skottet på åteln. Skönt! Det är alltid lite oroligt för att man ska behöva gå och leta efter dem. Jag fick inte någon bra bild från åteln men tog denna då den låg i tunnan inburen i garaget hemma.
Här ser man hur liten den är då den knappast fyller ut tunnan...

När jag var nere på åteln såg jag att den såg konstig ut. Väldigt lite hår på bakdelen och en stor knöl högst upp på låret. Den knölen var mjuk och hård på samma gång. Den var lätt att få till bilen och knappast tung att lyfta upp heller.
Jag skickade som sagt ett SMS till Johan där jag undrade om han var vaken och berättade att min pyttepyttegris såg lite konstig ut. 
Eftersom det var tidigt på kvällen var "husbonden" vaken och hans fru också, ja, och deras hund Zeke så klart. Jag tyckte de kunde komma ut och kika på den vilket de gjorde. Den såg lite konstig ut tyckte de också. Även Johan kom sedan ut och kikade på min "skabbgaltkulting" har jag för mig.
Vi gissade på att den hade skabb men ingen var säker och visste hur det yttrade sig egentligen. Kultingen ser ut att ha kliat bort borsten på bakdelen i alla fall men var inte sårig eller så.
Han verkade inte vara utfryst eller så och de andra var inte dumma mot honom vad jag kunde se - innan det var för sent.

Närbild på baklåret där man kan se bölden mitt i bilden om man anstränger sig...
Den är dock av en pingisbolls storlek.

Jag åkte hem och började mitt arbetspass med att ta ur grisen, ta bort klövar och huvud och sedan sota grisen. Flå brukar jag inte göra förrän någon dag innan jag ska stycka den. Det finns många tankar och idéer om vilket som är rätt men detta har fungerat bra för mig i alla fall. Sedan beror det så klart på omgivningens temperatur. Jag kan tänka mig att det är skillnad på sommaren. Då tar det kanske för lång tid för grisen att svalna. Nu i vinter har det knappast varit något problem för mig eftersom jag hänger dem i garaget som är ouppvärmt. När det varit som kallast denna vargavinter har jag fått ha värmefläkten på för att hålla temperaturen över noll grader. Jag tycker 5 - 8 grader är lagom att hänga i om de ska mogna men första dygnet kan det gärna vara ännu varmare.
7,62 millimeter ingångshål sitter precis där det ska.

Utgångssidan såg inte helt fel ut heller faktiskt. Kultingen ser mer "galen" ut!

När jag hängt upp honom i galgen såg jag att han hade konstiga fläckar på magen. Skorv? Cancer? Skabb? Ja, jag vet inte men detta måste undersökas på något sätt. Ska ringa SVA i morgon och prata lite..."lite"...kanske passar bättre när det gäller mig.

Konstiga fläckar...har den cancer eller är det så här skabb kan se ut?

Nu får jag ta och varna känsliga läsare. Ja, det är kanske för sent redan men nästa bild kan kanske upplevas som stötande för en del människor. Den typen av människor som fjärmat sig från det som är naturligt och lever i en värld där det naturliga är färdiglagad mat i papperskartonger.

Här hänger hela mag/tarmpaketet utanför och
 man kan skymta en njure i buköppningen strax ovanför.

Det känns bra när man får ut allt helt och det gick bra att få bort allt den här gången också. Börjar få lite rutin på detta nu när det är femte gången faktiskt! Jag är dock autodidakt som det heter, så fort går det sannerligen inte men jag kommer väl få upp snabbheten efter några hundra...
Som vanligt tog jag rätt på så väl tunga, njurar och levern - har jag för mig. Detta är som så många andra inlägg skrivet lång efteråt så jag försöker minnas så gått det går med hjälp av bilder och SMS som jag haft kvar i telefonen. Just det här inlägget tog 2 dagar att fixa till...många bilder och en lååång text. Ja, så klart tog det inte 2 hela dagar men jag började igår kväll och gjorde det klart idag efter frukost (som var efter 12...). Dagens datum är 1/7 och det är ett nytt jaktår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar