söndag 25 april 2010

Liten gylta fick följa med hem

I kväll hade jag tänkt sitta länge om det behövdes. Det var fint väder med en prognos som sa att vinden skulle vara rätt = västlig. Nu visade det sig att den vred sig lite hur som helst och ofta var mer nordväst men det var rätt ok det också. Det var inte särskilt kallt när jag kom men blev sedan minusgrader och månen var nästan full.

När jag åkte iväg hemmifrån så var det någon som sköt inte allt för långt bort. Jag tänkte att det det är kanske ett gott "tecken" om att även jag skulle få skjuta en i natt. Det var som sagt bra förutsättningar och förmodligen innebar detta att även andra jägare skulle vara ute och titta efter vildsvin. Skulle de skjuta så blir grisarna oroligare och rörligare = fler kommer även till "min" åtel. Så var i alla fall förhoppningen. På väg till åteln så hade jag i uppdrag att köpa formfranska - "rostebröd" som det heter här i Skåne - och god ost. Det blev Brännvinsost som är härligt smakrik. Passade på att köpa 3 st Dubbelnougat också...supergott!

Jag hade med mig mycket mat och gick fram till åteln med 2 när jag kom. De grisarna som är först på åteln behöver nästan inte äta annat än "min" mat. Jag hade med mig lite kompostrester från hemmet, lite Vildsvinsblandning, halm och säd, och 2 kassar med matkompost jag "stulit". För att inte sprida min lukt mer än nödvändigt slängde jag fram maten de sista metrarna. Vildsvinsblandningen slängde jag dels på "matbordet" nära och ganska långt in så att de skulle bli lockade att gå fram då de kom ut från skogen.

Jag satte mig vid 21.30 och väntade på "10-tåget". Skickade ett SMS till sambon att jag var framme och att resan gått bra. Hon svarade sedan 22.10 och precis då lät det som om de skulle komma då det knakade och lät innefrån skogen. Tyvärr kom de inte fram i kväll men de lät en del och var i närheten ett bra tag.
Ett tag kom även ett mycket skrämmande läte från skogen. Först trodde jag det var några grisar som bråkade men det var väldigt ihållande och länge. Troligen var det en räv som tog något byte men jag är ingen expert på detta. Efter ett tag hörs ett skott en bra bit bort och jag hoppas åter igen att även jag ska få skjuta i kväll och att det skottet ska göra att grisarna blir lite rörligare och letar nya "lugna" marker.

I natt hade jag fika med mig men inte i den termosen som jag hade senast som inte höll värmen. Det är väldigt gott med något varmt när man suttit på pass i några timmar. Jag hade laddat upp med 3 olika sorters hembakta kakor som M bakat och Oboj.
Kring midnatt hörde jag knak och brak från höger, längst upp på åkern. Efter ett tag såg jag ett antal skuggor som visade sig vara vildsvin! Jag kikade som hastigast genom kikarsiktet men eftersom jag bara har 2,5x förstoring var det inte aktuellt att skjuta på dryga 200 meter i månsken... Jag hoppades även att de skulle komma närmare vilket visade sig vara precis vad som hände. Ja, för att gå ned från tornet och smyga sig fram var inte aktuellt när jag såg med vilken fart de rörde sig fram och tillbaka över åkern. Jösses vilken fart de har de små nassarna! Först trodde jag även att de skulle gå in genom hålet i stenmuren "ovanför" mig för att gå in till åteln men de gick förbi och hamnade så klart i lä av mig och fick vittring på mig. Då for de runt lite och stannade om vart annat innan de lade benen på ryggen och sprang med samma fart som galopperande hästar tillbaka. Det är tråkigt att man inte får skjuta men jag vill vara så säker jag kan när jag skjuter. När de nått övre delen av åkern lugnade de sig lite och gick runt lite ända tills ett skott ljöd några kilometer bort. Då försvann de direkt.

Vid 1 så började det åter att knaka i skogen och det lät som om det var en större galt på gång! Det knakade ibland för att sedan vara tyst en längre stund. Rätt som det är börjar dock en bil köra fram och tillbaka - ett par gånger! - till "nybygget" som "Husbonden" bor i - med andra ord är det helt normalt men typiskt att en bil skulle ut och köra i natt igen just då det är grisar på/på väg till åteln.
Sedan hörs ett "ruskande" och "ristande" i buskar. Typiskt, igen, tänker jag, det var tydligen älgen som var framme igen. Då hör jag ljudet av snabba springande steg i gräset - grävling? Nej, det visade sig vara 3 ensamma unggrisar som kommer från vänster av alla håll - vinden gick ju nästan så att de skulle känt min vittring.
Jag tog snabbt upp bössan - för vilken gång i ordningen den här natten har jag glömt... - och började sikta in mig. De tre moderslösa grisarna var inte särskilt stora men under de ca 5 - 10 minuterna de var framme hörde jag aldrig någon sugga i närheten - och inte efter skottet heller. De stod ofta och käkade "bulgur" eller vad jag hade med mig men tog små svängar och åt Vildsvinsblandning också. Rätt som det var så var läget "rätt" då en stod med bredsidan till mig och åtellampan "lyste". PANG! 30-06 och en Norma Vulkan gjorde sitt och grisen föll direkt och de övriga 2 försvann som oljade blixtar.
Så klart försökte jag få till en "skrytbild" med bössa & vilt även idag. Lyckades väl "sådär"...

Skottet hördes av Johan också som skickade ett SMS och undrade om det var jag som sköt. Kanske var det han som varit vaken och varit ute med bilen? Jag tror inte han brukar vara vaken så sent annars. Jag svarade att det var jag och han svarade i sin tur och sa att jag kunde ju köra ända upp så någon hjälp behövde jag nog inte. Nej, den här 25-30 kg gyltan skulle jag nog klara själv utan problem och att det var skönt att det gick bra svarade jag.

Här ligger den lilla gyltan på dryga 23 kg levandevikt.

Ingångshålet är - så klart - bara 7,62 mm och sitter bra. Kanske lite lite högt men det gjorde att hon föll i skottet och då är det ju faktiskt bara bra!

Ugångshålet är lite förbryllande men "vulkanen" gick ut i överarmen på motsatt sida. Jag sitter i och för sig ganska högt och då blir ju utgångshålet lägre än ingångshålet plus att kulan tagit i ben i kroppen vilket får den att vinkla än mer.

När jag kom hem vidtog sedvanlig vägning, urtagning och tillvaratagande av lever, hjärta, njurar, tunga och njurtapp. Jag tror att klockan var efter 4 innan jag var klar. Då var det så sent att jag blivit pigg igen. Firade nattens framgång med resterna av gårdagens cognac. Ja, inte en flaska alltså utan det som blivit kvar i glaset. Jag menar, så dyra droppar häller man inte ut i onödan. Man är sannerligen ingen storsupare när man delar ett litet glas cognac på 2 tillfällen... Surfade runt lite på nätet innan jag kröp i säng...5:30!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar