tisdag 20 september 2011

Crille 4,3 år räddar "ödlor" på kvällspromenad med hundarna.

Jag gillar djur och det inkluderar en fascination även för kräldjur.
Det känns som om ödlor är väldigt ovanliga i Sverige, även om de kanske inte är det så ser man (jag) dem nästan aldrig. Vi har två arter i landet och det är skogsödla och sandödla där den förstnämnda är den vanligaste.
Både igår kväll och ikväll såg jag några små "ödlor" - jag trodde att det var det i alla fall...som låg på grusvägen. Naturligtvis måste jag "rädda dem" genom att flytta dem åt sidan.
Dessa små krabater trodde jag var ödlor...
Ikväll var det även några andra krabater ute på vägen, som också fick finna sig att bli flyttade några meter.
Den såg helt annorlunda ut och är vad jag tror en mindre vattensalamander. När jag sedan kom hem och konsulterade google så blev jag osäkrare än jag var innan. Kanske är alla "ödlorna" egentligen samma art - mindre vattensalamander? Tja, det kan ju även vara större vattensalamander..någon som vet?
...men så såg jag även denna, en mindre vattensalamander? Vid svansen en "tusenfoting".
Ödlebilderna tog jag med min mobilkamera och de blev rätt bra efter att ha fått ett par omgångar med Photoshop tycker jag.
Så här såg "originalen" ut:



Jag vet att salamandrar och ödlor egentligen inte är samma sak men för mig är de "ödlor"...eller varför inte små dinosaurier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar