torsdag 17 juni 2010

2 knak i skogen

Ibland händer det mycket under en kväll i Tornet på åtelplatsen, ibland händer det nästan ingenting, så var det ikväll. Den går att sammfatta med orden "2 knak i skogen".

Jag åkte iväg lite tidigare än tidigare kvällar men framför allt var det nog ljuset som gjorde att det kändes så tidigt. Vädret var så fantastiskt att jag inte kunde avstå från att åka ut. Jag skickade ett SMS till Johan och frågade om han skulle ut. Svaret fick jag när jag var väl framme. Jag stannade och pratade med "Husbonden" och Johan om att det fortfarande inte var slaget av bonden som arrenderar marken men att jag beslutat mig åka och "mata grisen" i alla fall. Det är näst intill omöjligt att skjuta på något vildsvin ute på åkern eftersom gräset är över en meter högt på sina ställen. När jag stannade vid nybygget kom vovven Zeke och "snackade". Han skrämde säkert som vanligt alla vildsvin som eventuellt var inom närmaste kilometern men det hör till. En mycket trevlig och glad hund men samtidigt lite (av-) vaktande. Som tur är kom "Husbondens hustru" ut och lugnade Zeke något...

Den här stammen var den jag visade i vintras med fina märken från betar.

Klockan 21:15 var jag framme vid tornet, lade ut lite olika varianter av medhavd mat till vildsvinen. Ja, jag hoppas att det är vildsvinen som låter sig väl smaka och inte bara fåglar, rävar och grävlingar. Dessutom var det hög tid att stryka på ny tjära på träden och ikväll provade jag att strö på anis som jag stötte i mortel innan jag åkte hemmifrån. Jag hade läst i ett forum "på nätet" att vildsvin är tokiga i anis så det var värt att prova tyckte jag.
Trädstammarna är flitigt nyttjade av vildsvinen och i hög tid att få mer tjära.
(Halvdålig bild tagen med mobilkameran - som vanligt.)

Åtelplatsen blir grönare och grönare för varje gång.

Tyvärr fick jag inte några tecken på att anis skulle fungera som någon vildsvinsmagnet i kväll. Det enda jag hörde var som sagt "2 knak i skogen". Dessa fick mig dock på helspänn ett bra tag men tyvärr blev det inte mer.
Ett tag blev jag nästan "besatt" av tanken att jag SKA se eller höra något vildsvin innan jag åker hem men så blev det inte. Strax efter midnatt gav jag upp och packade ihop för att åka hem. Jag hade "lovat" att vara hemma innan klockan 01:00 och lyckades nästan! Som vanligt var det mest vilt på vägen hem; flera igelkottar och harar, några rådjur och en och annan mer eller mindre vild katt.
Det var väldigt väldigt fint väder och det var först efter midnatt temperaturen gick under 14 grader. Vinden var mycket svag nordvästlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar