söndag 13 juni 2010

2 grisar på åkern

Laddad till tänderna skickade jag ett SMS till Johan strax innan kl 18 för att höra om han skulle sitta och titta efter vildsvin under kvällen. Det är ju "brukligt" att jag sitter och tittar efter vildsvin på söndagskvällen när jag ska jobba nästa dag...nåja, jag skulle först klippa gräset på "tomten" och sedan äta en god middag innan jag skulle fara iväg. Hörde om "bonnen" slagit åkern men det hade han inte svarade Johan strax efter. Han skulle kanske ut svarade han men att det var bra läge att sitta på 2 ställen så det skulle gå bra.
Det visade sig när jag kom fram och pratade med honom att "kusinen" suttit på pass vid nedre åkern och sett vildsvin där men inte kunnat skjuta i det höga gräset och att de sedan fått vittring och stuckit.

Jag gick först upp till åtelplatsen vid Tornet och lade ut mat. Hade med mig lite av varje till dem som vanligt. Det hade varit någon större framme rätt nyligen då spåren såg färska ut. Det var även spår efter små klövar så förmodligen var det en sugga med pyjamasgrisar.
Sedan gick jag precis som förra gången runt åkern och satte mig till rätta på stenmuren på andra sidan åkern från Tornet sett.

Jag satt vid den stora eken 1/3 in i bilden från höger sida.
(Bilden tagen 17/6 - dvs några dagar senare.)

Klockan var nog kring halv tio då jag satt mig till rätta. Det skulle bli en ganska lång väntan. Premiärprovade lockpipan men jag tror jäklar jag skrämde fler än vad jag lockade till mig... Den är inte lätt att blåsa lagom hårt i när man sitter ute. En gång råkade jag ta i lite för mycket och istället för att "knorra" lockande blev det ett jäkla trumpetljud! Det verkar som om lockpipan blir känsligare om det är fuktigt/kallare ute... Nu var det inte så himla kallt men jag hade tagit på mig tunna långkalsonger och underställströja för det var inte utlovat varmare än 10 grader på natten och det stämde kan jag lova. Vinden var övervägande västlig, svag och fin. Det var soligt och fint när solen var uppe så det var en fin kväll - men lite kall.
Kvällen var ganska händelselös, några grisar hördes på avstånd men inget i närheten. Möjligen några knak som skulle kunna varit vildsvin. Efter midnatt hörde jag dock att det lät som något gick och åt ute i det höga gräset på åkern. Jag tittade och tittade med och utan kikaren och rätt som det var ser jag 2 svarta skuggor som går fram mitt ute på åkern. Det är så högt gräs att man bara ser övre delen på ryggen på de fullvuxna vildsvinen. Jag tror att det är suggor för ett par gånger låter det som det även är mindre grisar där ute. Det är omöjligt att se vare sig kön eller smågrisar. Avståndet är som närmast kanske 80 meter men det är för långt i mörkret tycker i alla fall jag. Det var väldigt mörkt... När grisarna gått söder ut på åkern plockade jag ihop mina saker och knatade också ned på åkern. Jag tänkte att kanske skulle jag kunna gå runt dem och upp i Tornet för att eventuellt se bättre. Jag kom dem ganska nära när jag gick på åkern men då jag kommit runt och upp i Tornet fick de vind på mig och fnös och försvann. Som sagt...precis som jag trodde och befarade.
Det var ingen som hade varit framme på åtelplatsen under tiden jag suttit på stenmuren i alla fall. Det skulle ju varit typiskt om de varit där när jag satt på annat ställe. Murphys lag slog inte in i kväll i alla fall.
Jag satt och halvsov i Tornet närmare 1,5 timme. Det skulle ju kunna komma någon flock vid 1-tiden som det gjort tidigare men nej, det var hur lugnt som helst.
Morgonen efter var väldigt seg eftersom jag inte somnade förrän vid 3-tiden och gick upp efter bara 4 timmars dålig sömn. Hundarna skulle så klart in och ut i trädgården hela natten...

(Skrivet i efterhand 20/6 2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar