söndag 15 maj 2011

Kära dagbok...dag 29688 i Tornet utan framgång...

Ja, det var lite överdrivet men jag undrar hur många gånger jag suttit i Tornet och väntat på vildsvin utan att jag sett något eller sett vilt men inte kunnat komma till skott av en eller annan anledning...

Kom iväg vid halv 8 och var framme och uppe i Tornet en timme senare. Då hade jag varit lite social på vägen och väl framme lagt ut mat till grisarna. Det var "tomt" på åteln och nästan all mat var uppäten. Frågan är om det är vildsvin eller grävlingsuslingen som varit framme... Troligen både och för det var gnidmärken på ett tjärat träd som inte varit där innan.
Vädret var både bra och dåligt men mest helt perfekt. Någon regnskur kom det men vinden var svag och rätt = västlig med vridning åt sydväst och temperaturen kring 10 grader och sikten god. Trodde att det skulle bli dimmigt men det slapp jag ikväll.

Jag såg ett rådjur i skogen som sedan sprang skällande iväg av någon anledning. Den anledningen kan ha varit en räv jag såg ett tag senare. Det är inte ofta jag ser en räv men den här såg jag flera gånger när den smög omkring inne bland träd och sly.


Så här ser det ut just nu från utsiktsplatsen i Tornet.

Kvällen blev sedan väldigt otroligt enormt lugn...jag hörde inte en enda gris, inte ett enda skott - fast det står jag å andra sidan gärna över pga att det är ju Jag som ska skjuta! Ugglor, morkullor och näktergalar hörde jag desto fler. Det är helt underbart med alla fåglar så här års och har man dessutom "lurar" med förstärkning på som jag har då jag vakar så blir allt ljud än intensivare, ja rent av fantastiskt! En hackspett var också framme ett tag och lät sig väl smaka av brödet jag lagt ut. Jag lade även ut lite "kompostrester", gammal mat och lite smått och gott. Majs hade jag inte med mig idag för det har de inte varit så förtjusta i ännu men även den hade det varit åtgång på sedan sist. Hemma har jag lagt lite i "jäsning" då vildsvinen är helt galna i gammal majs!

Fick ett par SMS av min kära Miss M under kvällen och det är alltid trevligt att få något som få. Man blir ju även lite piggare när något händer, för det kan vara väldigt segt när INGET händer i skogen så som det var ikväll.

Jag gav upp strax efter kl 1...kanske liiite sent när man ska jobba dagen efter men som tur är så har jag flextid och inget var inbokat på morgonen. Trots allt var jag på jobbet kl 8 även fast jag inte somnade förrän strax efter 2! Tänk vad klockan skulle blivit om jag skjutit något...fast en skugga kräver ju i och för sig inte mycket efterarbete...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar