fredag 24 december 2010

Nu är julen här!

Härligt med jul och jag har varit ledig hela veckan! Superduperskönt - även om det inte blivit något jagat... Fast med nytt köldrekord på -24,6 grader i Kristianstad är det kanske inte så konstigt att det inte blivit några turer till Tornet. Det har varit den kallaste december sedan de började mäta temperaturen 1878 eller vad det var.
Jag har malt köttfärs från senaste vildsvinet idag och det blev ca 2,5 kg slamsfärs till hundarna och 3,8 kg finfärs till oss tvåbeningar. Inte illa!
Sedan var vi på stan och shoppade lite julklappar. Vi överdriver verkligen inte med dessa i år men frågan är om det inte blev lite mkt med maten då "sista kompletteringen" av maten på Ica Maxi gick på 1800 kr! Nu ska sanningen fram och det är att det var inte bara mat utan en del godis, någon julklapp, en billig skjorta till mig, lite kläder för några hundra till M, kattsand och kattmat för någon hundring var, en julduk för 150 osv. Fina och bra saker var det i alla fall.
Sedan var det en "långpromenad" med vovvarna i snöstormen. Vi gick väl någon dryg km och det räckte tyckte jag. Vi-jag såg totalt 3 rådjur och 2+2 harar men inga vildsvin, bara ett "spårdike" av dem.
När vi kom hem så babblade jag i tfn med mina kära föräldrar som inte kände för att köra 70 mil enkel resa i snöstorm den här julen. Jag kan förstå dem men tycker det är tråkigt och saknar dem så klart. Vi har skickat julklappar till varandra i alla fall. Våra till dem gick i återvinningens tecken och jag återvann även postpaketet de skickade till oss.
Vi - jag... - var och handlade på Bolaget idag också. Det blev inte billigt - heller... 4 småflaskor vin, ett tiotal julöl och en julsnaps. Årets Reimersholme var slut så jag tog en specialutgåva av OP Andersson. Vill minnas att det var en cognacslagrad variant. Återkommer med närmare rapport imorgon hoppas jag.
Nu inatt grilljerade vi även skinkan. En supergod superbillig skinka som bara kostade 39 kr/kg på Ica Kvantum. Jag har för mig att den hette Carlssons. Svensk var den i alla fall och det känns bra.
För att njuta av den nygrilljerade skinkan tog jag en pava ny öl till skinkmackorna av nyinköpt butiksbakat vörtbröd. Båden bröd och öl var supergott. Ölen var Nils Oscar Rökporter. Den gick verkligen inte av för hackor! 5,9% och fin i smaken. MUMS!
Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar