torsdag 1 juli 2010

Som ett hån

I kväll kom jag "oanmäld" till Tornet. Hade inte pratat/SMS'at till Johan innan. När jag kom fram kom dock Zeke och annonserade min ankomst för hela bygden... "Husbonden" kom också ut och vi pratade om hur det varit och vilka djur jag sett.
Han hade tidigare på kvällen gått en runda i skogen men inte sett eller hört något vildvin. Ett djur hade sprungit iväg men han trodde det var något slags hjortdjur. Han kan med andra ord inte ha skrämt några vildsvin efersom det inte fanns några att skrämma. Hoppas de kommer senare.
Jag berättade att jag har haft ett dilemma ett par gånger om jag ska skjuta eller inte skjuta en kulting av de 3 som kommer med sin "mamma". Han tyckte så klart att jag ska skjuta alla. Jag försökte förklara min ståndpunkt lite och att de faktiskt inte gjort någon skada på åkern utan hållt sig i skogen. Det är ju ett beteende som trots allt ska "premieras" lite. Fast den största anledningen är att så klart att jag tycker att de kan växa till sig lite innan det är mogna att skjutas, gärna över 20 kg i alla fall.

Vädret var väldigt fint och vinden var bara svag och nordvästlig. Temperaturen var kring 20 när jag kom för att under natten sjunka ned mot 10 grader. Så det blev ganska kyligt trots alla kläder jag hade på mig. Först hade jag "bara" underställströja, t-tröja och tjock tröja...för att sedan komplettera med en skjorta och min fleecejacka. Det känns lite knepigt mitt i sommaren men när det är bara 10 grader så blir det kallt efter några timmar.

All mat var uppäten på Åteln och jag lade ut det jag hade med mig; lite mögligt bröd och ost, ruttna morötter och kiwi, några torra frallor och lite jäst majs och torr majs. Inga mängder mat utan någon kasse totalt. Kastade in lite innåt åteln som vanligt som ska locka fram dem och det mesta framme på skjuthåll.
Jag hoppas de gillar "skit" för det var bokstavligen vad det luktade om morötterna.

Klockan 22 var jag klar och satte jag mig och skickade SMS att jag var framme, kikade av och till med kikaren och spelade lite telefonspel som vanligt. Mest hade jag dock koll över så väl åker som åtel. Tyvärr var kvällen & natten väldigt händelsefattig till största delen.
Bonden hade varit och hämtat rundbalarna som var tänkta som skjutstöd - enligt mig alltså. De skulle varit perfekta om några vildsvin gått ut på åkern. Man kan både smyga bakom dem och sedan ha perfekt skjutstöd när man kommit närmare. Så klart vill bonden hämta dem så snart det går eftersom det inte växer något där de ligger.

Inget vildsvin kom från åtelsidan eller från åkern för den delen. Jag hörde en del knak i skogen och det kan ha varit suggan med de 3 kultingarna tänkte jag. Eller så var det ett rådjur... På andra sidan åkern så hörde jag faktiskt grisar några gånger men de kom tyvärr aldrig fram på åkern.
Som vanligt var det en hel del morkullor som flög och lite fågelkvitter som tystnade när mörkret kom. Sedan var det tyst ett bra tag innan gryningen kom och en kakafoni av fågelkvitter kom igång. Det börjar med morkullan och lite andra trastar och annat, bla göken. Då det var i full gång var jag tvungen att ta av mig hörselskydden som förstärker för en gulsparv sjöng så det skar sig hemskt i öronen.

Det är tur att man har fika med sig för det gör det lite lättare när man är som tröttast eller mest frusen och sugen. Jag hade en bulle, några kakor och chokladmjölk=oboy med dajmsmak. Jättegott! Hade även med mig en övermogen banan jag bara åt hälften av och en satsumas jag inte åt alls.

När klockan blivit 03:30 gav jag upp...
Packade mina saker i ryggsäcken och klättrade ned, gick till bilen och packade in allt.
Svänger runt och kör ca 150 meter på grusvägen och...tvärstannar.
VA FAN!
På andra stora åkern som jag då har rakt framför mig springer flera stora fina svarta vildsvin iväg!
Tänk vad lättstörda de är och så himla vaksamma. Avståndet till grisarna var nära 300 meter och ändå springer de som tokiga. Jäkligt misstänksamma och vaksamma djur, fast det kan man ju förstå eftersom de bokstavligen sprang för livet...
Jag smyger ur bilen och tar fram bössan och går så försiktigt jag kan och "vid sidan om" så att de inte ska få vind & vittring av mig.
Tyvärr var de alltså redan mer än störda och sprang iväg mot dammen och skogen...
Trots det gick jag en sväng på åkern och kikade, hittade lite pinfärsk svinskit. Det närmaste jag kom ett vildsvin idag...det är som ett hån. Man sitter och väntar i timmar på dem men ser dem först när man åker hem...Grrrr...

2 kommentarer:

  1. Är det inte dags att uppdatera den här bloggen eller?? Annars kan ju jag börja undra var du har varit alla gånger du har sagt att du har åkt och jagat... ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare. Uppdatera!!

    SvaraRadera